Talentmiddagen november en december

ICT groep 5 & 6 1 november 2019
De talentmiddag is van start gegaan. De kinderen van groep 5 & 6 zijn begonnen. Deze middag hebben wij les gekregen van juf Esther (moeder van Ian groep 3 en James groep 2). Deze les stond in het kader van ICT en programmeren.
De kinderen hebben geleerd wat programmeren is en welke materialen er allemaal geprogrammeerd zijn zoals een koffiezetter of een magnetron maar ook een i-pad. Iemand heeft het spel bedacht en daar regels bij bedacht. Dat is geprogrammeerd.
Groep 5 heeft gewerkt met het programma ScratchJr (app) en groep 6 met Scratch (website).
Bij het programma Scratch kunnen de kinderen een kat ‘programmeren’. Stap voor stap hebben de kinderen de kat geprogrammeerd en laten zien welke route deze kat loopt. Na de instructie les mochten de kinderen de kat zelf programmeren. Zij kregen een hand-out om hiermee te werken. Dit was erg leuk om te doen en de kinderen waren hier erg enthousiast over.
De kinderen van groep 6 kunnen op de website scratch.mit.edu zelf verder werken aan hun geprogrammeerde bouwwerk. Zij hebben een eigen inlogcode meegekregen.

Poëzie en gedichten groep 8 & 7 8 november 2019
De kinderen van groep 7 & 8 hebben ook kennis gemaakt met de talentenmiddag. Zij zijn gestart met informatie over Poëzie en gedichten. Eerst werd er gesproken over een poëzie album en daarna ging het over verschillende soorten gedichten met rijmsoorten.
Uiteindelijk kregen de kinderen de volgende opdracht: Maak een gedicht van 20 regels over jouw tijd bij de kleuters. Dat vonden de kinderen erg leuk om te doen, er werden allemaal herinneringen opgehaald zoals een poepbroek, bouwen, de poppenhoek en de kleurenklok.
Maar ook dat de kinderen de chroombook of i-pad mochten gebruiken, maakt het nog leuker!

Poëzie en gedichten 15 november 2019
De kinderen van groep 5 & 6 hebben ook kennis gemaakt met informatie en gedichten. Zij moesten ook een gedicht maken over jouw tijd bij de kleuters. De gedichten worden nu nog volop gemaakt en worden daarna bij juf Anne-Loes ingeleverd.
Tijdens het maken van deze gedichten was groep 5 druk bezig met denken aan de juffen die zij gehad hadden. Op de i-pad mochten zij rijmwoorden opzoeken; maar wat rijmt er toch op juf Denice?

ICT groep 7&8 22 november 2019
Vrijdag 22 november hadden we een ict les van juf Esther.
Ze ging heel veel uitleggen over programmeren onder andere over scratch.
We mochten zelf een spelletje programmeren.
Ze ging ons uitleggen hoe we alle poppetjes moesten laten bewegen.
En toen we door hadden mochten we een spel maken.
Toen we klaar waren gingen we een paar spelletjes op het bord laten zien.
Je mocht meer levels maken, maar veel kinderen hadden er maar 1 gemaakt, want daar hadden we geen tijd meer voor.
Sommigen kinderen vonden het lastig en sommigen makkelijk.
Maar de meeste kinderen vonden het wel leuk.
Hieronder kunnen jullie lezen hoe de kinderen het programmeren vonden:

Hoe vond je het programmeren op scratch?
Raven: “Ik vond het leuk en moeilijk. En het was ook leuk om zelf een spel te maken”.
Pien: “Ik vond het leuk, want je kon veel doen en er waren veel mogelijkheden”.
Sven:”Leuk want de creatieve waren interessant”.
Emma: “Leuk, omdat je zelf spelletjes mocht maken”.
Tijn: “Leuk, omdat je creatieve dingen doet, en je bent ook niet echt met school bezig”.
Lisa: “Ik vond het leuk, omdat ik spelletjes leuk vindt en nu kan ik er zelf een maken”.
Anouk: “Ik vond het leuk om te doen, want je bent niet echt met school
bezig en het was best leerzaam”.
Olivier: “Ik vond het leuk omdat je een beetje creatief kan zijn en je mag een beetje dingen met je handen doet en als het af is heb je een heel cool resultaat”.
Montoya: “Leuk, omdat je het zelf mag doen want normaal je iets op de chromebook doet helpt alleen de juf doen en je mocht zelf dingen programmeren”.
Swen: “Leuk, ik vond het heel leuk om te programmeren omdat dit een stapje dichter bij is om een game te maken, alleen was het een beetje kort”.
Anna: “Ik vond het heel leuk omdat je een eigen spel mocht bedenken je kon hem thuis ook afmaken en spelen, alleen de les was een beetje kort.

Houtbewerking 6 en 13 december
De kinderen maakten een kerstvorm op een houten plank. De kinderen konden kiezen uit een kerstster, engel, rendier, kerstbal of kaars. Als eerste werd de achtergrond van de plank geverfd, tijdens de les werden de spijkers in het hout geslagen. Dit is erg goed gegaan, ieder kind heeft nog 10 vingers en ook zitten de spijkers netjes in het hout. Als laatste werden de spijkers versierd met wol in verschillende kleuren. Zo kwam het figuur beter naar voren.

Klik op onderstaande afbeelding voor meer foto’s.